fbpx

Certificari Scrum

Cum te poate ajuta Scrum și Agile Finance să traversezi furtuna economică globală

Măsurile luate pentru a limita efectele pandemiei de SARS-Cov au avut un puternic impact economic în majoritatea țărilor lumii, iar România nu face excepție. Recenta decizie a agenției Fitch de a menține ratingul României la BBB minus, cu perspectivă negativă a fost anunțat ca un mare succes la București, dar trebuie avut în vedere că acesta este nivelul cel mai de jos la categoria „investment grade”, după care urmează „junk”. Potrivit prognozei Fitch, în 2021, în România șomajul va atinge un vârf de 7,3%, după care va scădea ușor în 2022. Vin vremuri (și mai) grele!

În aceste condiții este nevoie mai mult ca oricând de soluții de management care să conducă la o creștere a eficienței unei afaceri, dar și de lideri în stare să le aplice.

Metoda Scrum dezvoltată de Dr. Jeff Sutherland și adusă în România de timișoreanul Liviu Meseșan vine în ajutorul întreprinzătorilor afectați de criza economică, prin cursuri menite a îmbunătăți performanțele organizațiilor pe care le conduc.

Ce este Agile Finance?

Pe scurt, este vorba de capacitatea de a schimba din mers și de a-ți adapta afacerea la condițiile incerte și în continuă schimbare ale erei Covid-19. Acestea sunt esențiale pentru supraviețuirea unei afaceri.
Una dintre iluziile care fac ravagii printre specialiștii în domeniul financiar este aceea că ai un control asupra a ceea ce se întâmplă. Poți să-ți stabilești un buget, să-ți determini prioritățile și să pui în aplicare planurile și procesele predefinite, după care un an stai liniștit. Ideea că ești în control este o iluzie și încă una periculoasă.
Cu toții am trăit o asemenea experiență la sfârșitul unui an fiscal când încerci cu disperare să cheltui fondurile din buget, în speranța că anul viitor vei avea un buget la același nivel. Să zicem că ai prevăzut în buget un proiect de 100 de milioane de dolari și te chinui să cheltui fondurile respective cu orice preț. Sună cunoscut, nu?
Astfel de comportamente trebuie descurajate și în niciun caz recompensate. Un bun manager trebuie să încurajeze autonomia, capacitatea de a lua decizii rapide și inovația, mai ales în aceste vremuri dificile. Controlul rigid și mizatul pe rezultatele scontate nu sunt soluția pentru a traversa această criză.

Elimină opreliștile birocratice

În acest moment, în afaceri este nevoie de flexibilitate, mai ales atunci când este vorba de proiecte și stabilirea unor priorități. Trebuie să ținem cont că în această perioadă, socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg, după cum bine zice o vorbă românească.
De exemplu, un proiect care părea foarte promițător în lumea pre-Covid s-ar putea să nu mai fie de actualitate acum. Sau invers, faptul că nu te-ai gândit la un proiect acum nouă luni sau nou săptămâni nu ar trebui să te oprească de la a-l demara în forță chiar și acum.
Este nevoie de o strategie de afaceri flexibilă dacă vrei să obții un avantaj în fața competitorilor. Soluția este aceea de opera cu maximum de flexibilitate în programul de management. Tot ce este nevoie sunt niște reguli și direcții de bază astfel încât să existe unitate și responsabilitate la nivel decizional. Nimic mai mult. Restul se bazează pe creativitate, inovație și adaptabilitate.
Ceea ce ai nevoie este o Birocrație Viabilă Minimală.
Viteza de reacție, deciziile rapide și adaptarea din mers nu au cum să existe într-o organizație împotmolită în mocirla regulamentelor și procedurilor interne. Aceste caracteristici de bază ale strategiei flexibile sunt esențiale pentru a te putea adapta mai ușor și cu cheltuieli minime la condițiile schimbătoare ale pieței. Trebuie să construiești un sistem care să te ajute să te adaptezi rapid în loc să rămâi încremenit în proiect.

Agile Planning & Budgets – Învață de la specialiștii în capitaluri de risc

La Scrum Inc, am lucrat cu ceva firme de capital speculativ, iar lecțiile de management financiar preluate de la acestea le-am aplicat apoi la alte companii, mai mari sau mai mici. O firmă din zona capitalurilor de risc nu finanțează proiecte, ci echipe și soluții verificate pentru o problemă, nu estimări.
O astfel de abordare este cu atât mai importantă astăzi.
O altă lecție de urmat de la firmele de capital de risc este modul în care aceste organizații alocă personal și resurse. Ele nu finanțează un proiect masiv, ci preferă să lucreze cu proiecte care necesită o alocare mai mică de fonduri și resursă umană.
De exemplu, testează un anumit proiect pe o perioadă scurtă de timp, iar apoi analizează ce a învățat echipa și cum s-a adaptat, iar abia apoi decizi dacă merită să mai investești în acel proiect.
Organizațiile care utilizează modelul Agile Finance funcționează în mod similar, alocând resurse pe cicluri scurte. Apoi folosesc feedbackul și proiecțiile pentru a lua decizii strategice. Aceasta se cheamă alocarea bazată pe realitate, nu pe obiectivele din proiecte pe termen lung.
Stabilirea bugetului și finanțarea proiectelor trebuie să fie cât mai flexibilă la nivel de departament, având însă grijă să urmărească obiectivele stabilite la nivelul întregii organizații.
Gândește ca un investitor în capitaluri de risc. Investește mai mult în proiecte care au un randament demonstrabil și redu sau oprește proiectele care nu merg. Pentru a traversa actuala criză este nevoie să știi să-ți stabilești prioritățile și să tai în carne vie dacă e necesar.

Învață să spui NU

Modelul Agile Finance înseamnă, pe scurt, să finanțezi proiectul potrivit la momentul potrivit. Și să fii foarte ferm în privința celor pe care nu le mai finanțezi. Pe scurt, trebuie să înveți să spui NU.
Orice cerere de finanțare trebuie analizată din perspectiva priorităților stabilite la nivel de companie, dacă ajută sau nu la realizarea acestora. Atunci când finanțezi toate proiectele prezentate pur și simplu irosești banii degeaba. Dacă finanțezi orice, acesta înseamnă că practic nu ai niciun fel de priorități.
Stabilirea de priorități înseamă să faci o selecție.
Axează-te strict pe acele lucruri care se aliniază la prioritățile tale. Din experiența noastră la Scrum, doar 20% din munca angajaților tăi are vreo valoare pentru clienții tăi. Restul se ocupă de lucruri de care clientul nu are practic nevoie sau nu le dorește, sau chair de lucruri pe care nu le vrea nimeni. Și totuși primesc finanțare, pentru că au primit și anul trecut.
Agile Finance se referă în egală măsură la lucruri pe care le finanțezi și lucruri pe care nu le finanțezi.
În această perioadă, nu merge să te bazezi pe planurile pe care ți le făcuseși în ianuarie. Ultimul lucru de care ai nevoie acum este să fii ținut în loc de un sistem finanțare rigid care nu se poate adapta la condiții în continuă mișcare. Economia va supraviețui și crizei Covid-19 la un moment dat. Dacă vrei ca și compania ta să treacă cu bine, nu lăsa rezistența la schimbare împiedice asta.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *